بررسی میزان اعتماد اجتماعی به تبلیغات شبکه های اجتماعی آنلاین

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

2 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،پردیس بین المللی کیش،باشگاه پژوهشگران جوان- پست الکترونیک akhtarmohagheghi@yahoo.com

چکیده

شبکه های اجتماعی امروزه گسترش زیادی یافته اند و طیف وسیعی از افراد جامعه فارغ از قشربندی های اجتماعی عضو این شبکه ها هستند. کارکرد و خدمات این شبکه ها به سرعت در حال تغییر و تحول است چنانچه بسیاری از نیازها و خدمات  روزمره افراد در این شبکه ها عرضه می‌شود مهمترین بحث در ارتباط افراد با این شبکه ها صرف نظر از امکانات فنی  اعتماد کاربران به این شبکه ها است این اعتماد به نوعی مهمترین عامل وفاداری به آنها می باشد اعتماد اجتماعی به راحتی قابل تولید نبوده و پیدایش آن از انباشت انواع اعتماد در  سطوح مختلف جامعه به وجود می آید. اعتماد مقوله‌ای اکتسابی است که از طریق آموزش و تجربه در بستر جامعه حاصل می‌شود. این تحقیق با هدف یافتن رابطه بین ابعاد تبلیغاتی شبکه های اجتماعی با اعتماد اجتماعی صورت پذیزفته است  در این راستا تاثیر شبکه های اجتماعی بر سه بُعد اعتماد به تبلیغات:آموزش و تحصیلات، سبک زندگی، خرید محصولات  مورد  بررسی و سنجش قرار گرفته است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده حجم150 نفر تعیین گردید. برای انجام مباحث آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد بین ابعادتحقیق با اعتماد اجتماعی  ارتباط معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها