• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش اجتماعی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
شماره شماره 44
شماره شماره 43
شماره شماره 42
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
اختر محققی, مهدی, ربیعی, علی, فرهنگی, علی اکبر. (1398). شبکه‌های اجتماعی؛ بستر ارتقای سرمایه‌اجتماعی. پژوهش اجتماعی, 11(44), 41-63.
مهدی اختر محققی; علی ربیعی; علی اکبر فرهنگی. "شبکه‌های اجتماعی؛ بستر ارتقای سرمایه‌اجتماعی". پژوهش اجتماعی, 11, 44, 1398, 41-63.
اختر محققی, مهدی, ربیعی, علی, فرهنگی, علی اکبر. (1398). 'شبکه‌های اجتماعی؛ بستر ارتقای سرمایه‌اجتماعی', پژوهش اجتماعی, 11(44), pp. 41-63.
اختر محققی, مهدی, ربیعی, علی, فرهنگی, علی اکبر. شبکه‌های اجتماعی؛ بستر ارتقای سرمایه‌اجتماعی. پژوهش اجتماعی, 1398; 11(44): 41-63.

شبکه‌های اجتماعی؛ بستر ارتقای سرمایه‌اجتماعی

مقاله 2، دوره 11، شماره 44، پاییز 1398، صفحه 41-63  XML اصل مقاله (758 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مهدی اختر محققی1؛ علی ربیعی* 2؛ علی اکبر فرهنگی3
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران m.mohagheghi@iaukishint.ac.ir
2گروه ارتباطات و مدیریت رسانه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول) alirabiee@pnu.ac.ir
3گروه مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران aafarhangi@ut.ac.ir
چکیده
یکی از مهمترین و پرکاربردترین مفاهیم در حوزه فضای وب شبکه‌های ‌اجتماعی است این شبکه‌ها تنوع زیادی دارند، کارکرد و خدمات آنها به سرعت در حال تغییر و تحول است. طیف وسیعی از افراد جامعه فارغ از قشربندی‌های اجتماعی در این شبکه‌ها عضویت دارند و به طور روزمره نیازها و خدمات مورد نیاز خود در این شبکه‌ها دریافت می‌کنند.سرمایه اجتماعی را می‌توان از مهم‌ترین عوامل توسعه رشد و ارتقای هر جامعه‌ای در  ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانست و به همین دلیل دانشمندان حوزه های گوناگون به بررسی ابعاد و روش‌های توسعه سرمایه اجتماعی می‌پردازند. با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت به میزان 70 درصد و همچنین کاربران شبکه‌های ‌اجتماعی به میزان 80 درصد در میان کسانی که به اینترنت دسترسی دارند این امر نشانگر تأثیر این شبکه‌ها بر فرهنگ و رفتار کاربران می‌باشد.شبکه‌های اجتماعی بستر تسهیل کننده ارتباطات میان فردی و به عنوان بستری جهت تعامل و گفت‌وگوی اجتماعی شناخته می‌شود و علی‌رغم داشتن معایب می‌تواند به نشر و ارتقای ابعاد سرمایه اجتماعی کمک کند.پرسش اساسی در این موضوع این است  که چگونه می‌توان از مجرای شبکه‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی بهره جست؟جهت پاسخ به این پرسش ابتدا باید مولفه‌ها و شاخص های سرمایه اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی شناسایی شوند تا بتوان بر اساس این یافته‌ها به الگویی جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی بر مبنای الگوی ارتباطات میان فردی اثر بخش دست یافت.
کلیدواژه‌ها
سرمایه اجتماعی؛ شبکه‌های اجتماعی؛ ارتباط میان فردی اثر بخش؛ گفت‌و‌گو
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 15
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.